Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jak se u nás kvetou obchody "Nečechů"...

Předesílám, že se nejedná rozhodně o nějaký rasistický článek. Ani náznakem. Jen taková menší úvaha nad občany, kteří žijí v komunitě s námi běžnými Čechy a podnikají u nás. Podotýkám, že podle jejich obchodního rozmachu, tak se jim u nás zřejmě daří velmi dobře. Jsou šikovní, určitě.  Já bych taky ráda, ale jsem asi příliš nepružná a hloupá a příliš velká Češka...!    

Moje pětasedmdesátiletá teta se rozhodla v důchodu si trošku přivydělat. Vystudovaná tetička, zdravá a aktivni, pohyblivá a ještě myslící nejprve obešla nějaké známé české soukromníky, ale bohužel bez úspěchu. Jsme rodina, která se nevzdává, a tak ani tetička se nevzdávala. Na doporučení jedné stejně staré kámošky zaklepala na kancelář majitele velkého obchodu ....

Prý "ďále", anebo tak nějak byla vyzvána ke vstupu. Tetička je velmi nebojácná dáma, a tak vstoupila. Za stolem seděl velmi důležitě velmi důležitý Vietnamec. Teta Béďa se trošku zarazila, protože si představovala jiného možného zaměstnavatele. Pak si ale uvědomila, že chce pracovat a že hlavně potřebuje pracovat, protože se vzhlédla v německých důchodcích, kteří tráví svůj skoro celoroční čas třeba na Malorce.

Zkusili jste si jen tak mimochodem představit moji kyprou tetu se povalovat na skoro tropickém sluníčku.... Moje teta je navíc rezavá albínka, a tak ta představa je o to brutálnější. Teta nedbala našich rad, že nejlépe je doma za pecí. Prostě si usmyslela, že chce do teplíčka aspoň na čtrnáct dní. Navíc můj hubatý a hubený strýc rozumně ji odmítl doprovázet a ani nic financovat, a tak tetička se chopila akce.

Nakonec jí to vyšlo. Prý "ťak jo a od osmi do šesti a stát. V překladu to znamenalo, že tetička, která je sice zdravá, ale po operaci kyčle, takže skoro zdravá, musela deset hodin stát na svých oteklých nohách a hlídat ten velkoobchod, jestli náhodou ty "kšunty" někdo nekrade. Jinak musela tvrdě zakročit a dotyčnému pachateli udělat ty ty ty.

Musím poznamenat, že moje teta je i kromě jiného velmi milá a mírumilovná, ale je to cholerička. Takže bacha, když se naštve. Jak ji ale znám, tak  z cizího krev neteče, a tak jestli chudý Čech oloupí bohatého Vietnamce, by jí asi zas tak žíly netrhalo.

Uběhlo několik dní. Teta zničená, bolavá a s padesátkou (někdy ani ne) na hodinu. Počítala, že by musela vydržet takto celý rok, a to vůbec neutrácet, aby si vydělala na týden vysněné dovolené. Navíc byla neustále peskována majitelem jiné pleti za nedostatek pohybu, aktivity,  kreativity a pracovního nasazení. Tetička bublala a bublala, až nakonec vybuchla. Skončila, chudák malá, na dlažbě. Stejně chudá, možná chudší, zničenější, nemocná a strašně naštvaná. 

Bylo mně jí líto. Já osobně se kolikrát zamýšlím na naší českou důstojností. Jak jsem poznamenala, nejsem vůbec rasistka, jen mne zaráží, jak je vůbec možné, že naše čeští obchodníci krachují a cizí jen vzkvétají. 

Protože jsem češtinář a učím svoje "dětičky" správné spisovné češtině (snažím se), navíc jim kladu na srdce, že naším rodným, ale i úředním jazykem je čeština, kterou musíme skvěle ovládat a milovat. Navíc si musíme uvědomit, že čeština je jazykem, který budeme písmem i slovem potřebovat při zařizování úředních záležitostí, jako jsou různá povolení obchodovat apod. Např. můj strejda, který již několik let žije v Americe a chtěl tam podnikat, tak se musel prokázat jednak, že hodlá v Americe natrvalo žít a že pro Ameriku bude přínosem, ale hlavně že slovem i písmem ovládá angličtinu. Musel si také sám osobně všechna povolení vyřídit. Nevím, jak to funguje tady. Podle slov mojí milované tety Bédi ten pan majitel Vietnamec na všechny stížnosti říkal, že "něrozumim". Obchodování a obchodovat ale rozuměl, a tak měl zřejmě všechna potřebná povolení a zřejmě si je sám vyběhal naším úředním jazykem.

Autor: Ivana Odehnalová | úterý 26.8.2014 18:32 | karma článku: 21,95 | přečteno: 1736x
  • Další články autora

Ivana Odehnalová

Táňo, nerozumím ...

Vypadá to jako vzkaz a divte se, je a taky není. Abych se bála co psát a jak psát a o čem psát, ale na druhou stranu mne těší, že mé "psaní" někdo čte a vlastně že i Táňa čte.

25.7.2015 v 12:04 | Karma: 7,72 | Přečteno: 745x | Diskuse| Ostatní

Ivana Odehnalová

Jak zhubnout s pizzou

Nádherné ráno a ještě nádhernější dopoledne. Co lepšího si přát, než procházet se po městě a utrácet. Jedny plavky a jedny plavecké brýle a pak ještě objednat pizzu.

24.7.2015 v 13:20 | Karma: 7,14 | Přečteno: 522x | Diskuse| Ostatní

Ivana Odehnalová

Šaty

Visí tam. Nehybně a zoufale. Ztracené mezi ostatními odloženými svršky. Byly nádherné, hedvábné a květované, letní. Pro něho. Na TEN večer chtěla být krásná. Nyní tam visí. Smutně a ztraceně. Někdo otevřel dveře do bytu.

23.7.2015 v 11:32 | Karma: 7,17 | Přečteno: 593x | Diskuse| Letní povídka

Ivana Odehnalová

Můj obdiv všem, kdo otírá zadky...

Přemýšlela jsem, jak bych tu skutečnost, o které chci psát, nazvala nejlépe. Ale fakt budu psát o tom, jak se otírají zadky a zadečky bez nějakého studu.

20.7.2015 v 17:08 | Karma: 10,97 | Přečteno: 780x | Diskuse| Ostatní

Ivana Odehnalová

Miluji tě, prý...

Toužila jsem po lásce a našla jsem ji. Žádnou tu romantickou s květinami a spoustou polibků, ale uprostřed řevu a nekontrolovaného kvílení rodících žen. Já byla jednou z nich, ale ne zase tak stejnou.

19.7.2015 v 16:53 | Karma: 13,78 | Přečteno: 889x | Diskuse| Letní povídka
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Nenávist vůči Ukrajincům, segregace Romů. Amnesty International kritizuje Česko

24. dubna 2024  2:28

Ukrajinští uprchlíci se loni v Česku potýkali s nenávistnými projevy a diskriminací, pokračovala...

Místo do šrotu do opravny. Směrnice EU prodlouží záruku a zakážou „kazítka“

24. dubna 2024

Premium Do budoucna by měla být oprava rozbitých a porouchaných domácích spotřebičů jednodušší. A stejně...

Ignorovat, nebo demaskovat? Německá média řeší, jak informovat o AfD

24. dubna 2024

Premium Je to teď horké téma. Německá mainstreamová média stojí před volbou, nakolik a jakým způsobem...

Šibal z Prahy podmázl průvodčího, s Lorenovou v negližé předběhl konkurenci

24. dubna 2024

Seriál Byla teprve na začátku kariéry, ale fotografové na ni už stáli fronty. Snímek mladičké Sophie...

  • Počet článků 49
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 975x
Jsem učitelka na střední škole, věkem starší, ale cítím se v pohodě a svěží. Mám devítiletou holčičku. Jsme, my dvě holky, spolu samy a vystačíme si. Je mi s ní fajn, je mi fajn i v práci, mezi mými žáky, je mi fajn na okouzlující Vysočině, která se pyšní úžasnou přírodou, čistým vzduchem a ...
Miluji psaní, mluvení a učení, což jsem skloubila dohromady, a tak se mohu plně ve svém zaměstnání plně vyžívat a užívat si.

Seznam rubrik